fredag 11. november 2011

Follesemarken og Krokåsdalen.


Etter en tur i Follesemarken og Krokåsdalen i mai 2010, fant eg det på sin plass å dele noen insekt- og fugle-bilder med dere. Jeg tok dette bilde av en skomaker på en pytt i nærheten av Follese skole. Blir alltid spennende bilder av insekter som kan gå på vannet.










En rødstrupe eller 'Erithacus brubecula' på latin om man vil, satt i et tre og sang så vakkert. Dette var i Krokåsdalen og der har jeg tatt turen igjen, det e en nydelig natur i denne flotte dalen med mye fugleliv og et lite tjern midt i dalen.

Follesevatnet lå der som et blått teppe i skogen, det ble en flott kontrast til skog og myr. Det ligger en bolig på vatnet østre bredd, de e heldige eierne som har fått bygge her.


En annen som kan konkurrere med rødstrupen i sang er svarttrosten 'Turdus merula', denne befant seg i Folleseskogen i nærheten av Follesevatnet. Det blir fortryllende med vakker fuglesang, når man går tur i skog og mark.

Denne falleferdige hytten står i sørenden av Follesevatnet, her bodde det i sin tid en mann alene etter det eg har hørt. Huset preger naturen rundt med sitt nærvær og gir en tanker om fordums tid og hvordan menneske levde i nærhet med naturen.

3 kommentarer:

  1. koselig når du skriver små kommentarer til bildene!

    SvarSlett
  2. Takk for det... bildene taler jo for seg selv, men tankene mine rundt opplevelsene kommer jo ikkje frem i bildet.

    SvarSlett
  3. Kanskje du skulle lagt deg inn som følger, da er det en sjangs for at du får med deg de neste innleggene også....

    SvarSlett