søndag 2. oktober 2011

Høst e soppsanking tid....


I høst har eg tatt meg tid til å høste av naturen sitt matkammer. Har hatt to turer her på Haugland for å sanke kantareller 'Cantharellus cibarius'. Dette er skogens gull og smaker himmelsk. Det er den eneste soppen jeg sanker, da jeg er sikker på denne. På turen til Oklungen i Telemark var vi på tur i skogen, der kom jeg over store mengder av denne matsoppen. En halv bærepose ble plukket i løpet av et lite kvarter, det ble ikkje tid til mer. Bæreposer i plast er i grunnen ikkje en god løsning for plukk og oppbevaring av sopp, men ka gjør man ikkje i nøden stund. Soppen bør legges ut til børsting og tørking så fort man kommer hjem, da vil den beholde konsistens og være til behag for både øye og gane. Kantarellene er blitt tørket i ovn i 70 Celsius, med ovnsdøren på gløtt i 5-6 timer. Dette må ses etter, da det fort kan bli for lenge. I et tilfelle ble de ristet i stekepanne, slik at vannet i soppen tørket opp. I siste forsøk brukte eg rapsolje som eg stekte den i før den fryses. Er nok mest fornøyd med metoden med stekeovn og langpanne, for deretter å fryse soppen. Kantarellen har en svak krydder smak og er perfekt på pizza eller som soppstuing til vilt eller annet kjøtt. Hmmmm.... alt det gode som soppen kan brukes til får vi ta et annet sted.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar